top of page

Att vara provokativ är inte att göra politik

Om du får kritik för din åsikt och ditt ordval, betyder det att din yttrandefrihet begränsas? Sannfinländarnas kommunalvalskandidat Ulf-Peter Ek bemöter i en insändare (2.3) kritiken han fick över användningen av meningen ”Inte heller förr har något flickfittstim haft något att säga till om på slätterna eller på kusten". Han skriver att hans yttrandefrihet begränsats. Men har den verkligen det?


Jag tycker inte man ska använda nedsättande ord om andra. Det betyder inte att jag försöker ta bort någons yttrandefrihet, det betyder att vi ska behandla varandra med hänsyn och respekt. Detta är inget nytt, det lärde vi oss i dagis. Ek skriver att vissa ord som man ”har använt sedan barnsben” nu inte längre godkänns. Ordet han valde att använda – ”flickfittstim” – är dock knappast ett ord många föräldrar skulle låta sina barn använda. Det handlar inte bara om vulgäritet, det handlar om respekt för en annan person.


Facebook har regler för det sociala samspelet, och bryter du mot dem blir du avstängd. Ek skriver att ”man noga måste väga sina ord på till exempel sociala medier för att inte bli korsfäst eller avstängd”. Det är inget nytt – så har världen alltid fungerat. Om du sitter i ett rum med fem andra personer och osakligt börjar förolämpa en av dem kommer någon att säga emot. Troligtvis får du lämna rummet för att du förstört stämningen.

Ek skriver om att han med sitt ordval försökte ”testa gränserna” och ville vara ”provokativ”. Jag tycker också om att vara provokativ ibland. Skillnaden är att jag backar upp det med argument. Under förra regeringsperioden skrev jag ett tal som började med meningen "Den finländska regeringen bryr sig inte". Jag beskrev konkreta beslut som regeringen Samlingspartiet, Centern och Sannfinländarna gjort där unga, kvinnor och arbetare fått det sämre. I Eks insändare finns det ingen konkret kritik, inga beslut och inga förslag.


En politiker bör bygga sina argument på fakta. I Eks insändare talar han om ”många”, ”sunt förnuft”, ”den lilla vanliga människan på gatan”, ”folk”, och ”ett brett samhällsperspektiv”. Detta är bara tomma ord. Ge mig statistik, ge mig erfarenheter. Visa på problem, missförhållanden, människor som är felaktigt behandlade. Då kan vi säkert arbeta för en lösning tillsammans.


Att vara provokativ bara för att vara provokativ är inte att göra politik. Det är inte att arbeta för någons yttrandefrihet. Det är att vara en mobbare.

NYA INLÄGG
ARKIV
bottom of page